Przesuwaj plansze w lewo lub w prawo.
Plansze automatycznie zmieniają się co minutę.
Pierwsza wybudowana na fromborskim wzgórzu katedra była drewniana, ale już w 1342 roku wybudowano prezbiterium, a w 1388 roku zakończono budowę obecnej świątyni. Przez kolejne lata otoczano ją murami obronnymi z wieżami i basztami. Od 1448 roku, umieszczony w dzwonnicy nadbudowanej na wieży artyleryjskiej, dzwon wzywał kanoników na narady i modlitwy. W obrębie murów warowni budowano budynki administracyjne i mieszkalne, między innymi pałac biskupi, dom kustosza, wikariat, kanonie.
Ciekawostkę stanowi fakt, że dopiero w końcu wieku XIX tarasy górny i dolny powiązano w jeden zespół, natomiast w roku 1926 Wzgórze Katedralne i miasto połączone zostały administracyjnie.
Skład kapituły był międzynarodowy. Wśród kanoników przeważali mieszczanie, ale przede wszystkim dbano o to, żeby godność kanonika warmińskiego zdobywali ludzie wykształceni. Wielu kanoników miało za sobą studia uniwersyteckie na różnych uczelniach europejskich i tytuły doktorów. Często kanonicy kształcili się na koszt kapituły. Wśród nich najsławniejszy mieszkaniec Fromborka - kanonik Mikołaj Kopernik.
Katedra pod wezwaniem Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny
i Świętego Andrzeja
W katedrze zachowało się 129 płyt nagrobnych, z których najstarsze pochodzą z XIV wieku. Znajdują się tu liczne epitafia, z których najcenniejszym jest epitafium kanonika Boreschowa. Dzieło to powstało około roku 1425, a poprzez swoją formę stanowi unikalny obiekt na tych terenach. Można doszukiwać się w nim wpływów średniowiecznego malarstwa niemieckiego, niderlandzkiego, czeskiego i włoskiego. Bartłomiej Boreschow składa hołd Dzieciątku i Matce Bożej. Klęczy u stóp Madonny, za nim wstawia się Święta Maria Magdalena. Postać kanonika przedstawiona została w mniejszej niż pozostali uczestnicy sceny skali, co pokazuje charakterystyczne dla średniowiecza hierarchiczne i idealistyczne przedstawianie postaci.
Doskonale brzmiący instrument fromborski budzi wiele emocji wśród słuchaczy i wykonawców koncertów. Jego historia zaczyna się w 1683 roku, gdy biskup Michał Radziejowski powierzył wybudowanie nowych organów znakomitemu mistrzowi z Gdańska Danielowi Nitrowskiemu. Empora wraz z szafami i barokowym prospektem zachowały się do dziś. Organy te posiadały 27 głosów, trakturę mechaniczną i wiatrownice tonowo-zasuwowe. Dyspozycja rozlokowana na trzy sekcje: manuał główny, pozytyw i sekcja pedałowa. Instrument przetrwał do 1934 roku. Wówczas nad wysłużonym już instrumentem powierzono prace renowacyjne firmie Kempera z Lubeki. Organmistrz zdecydował się jednak na budowę nowych organów o trakturze elektropneumatycznej z wiatrownicami systemu woreczkowo-wentylowego, zachowując jednocześnie zabytkowe szafy z prospektem. Organy Kempera okazały się znacznie większe od instrumentu Nitrowskiego.
pozostałe obiekty
W dwudziestu oknach pierwszego piętra zachowała się oryginalna dębowa, neogotycka stolarka okienna oraz unikalny w skali kraju, zespół oszkleń obejmujący wypełnienie witrażowe osiemnastu maswerkowych nadświetli. W nadświetlach okien refektarza zachowały się niewielkie fragmenty dawnego oszklenia, z których wnioskować można, że pierwotnie były tu bezbarwne szkła, ze szlifowaną dekoracją roślinną, osadzone w drewnianych szprosach. W oknach pozostałych pomieszczeń reprezentacyjnych (w 18 naświetlach) ocalało przeszklenie z barwnych szkieł powłokowych, szlifowane w ozdobne ornamenty roślinne, osadzone w armaturze żeliwnej.
Kanał był unikatem w skali europejskiej, a Frombork był dzięki niemu swego czasu przodującym miastem w dziedzinie techniki wodociągowej.
Mechanizm czerpakowy podnosił wodę na znaczną wysokość, z której rozprowadzana była systemem rur, aby zaopatrzyć Wzgórze Katedralne.
Twórcą nowoczesnego wówczas dźwigu wodnego (zwanego również paternosterem) był Walenty Hendel, rurmistrz z Wrocławia.
W związku z brakiem konserwacji wodociąg przestał działać w roku 1778. W początkach XIX wieku zdemontowano pozostałości dawnego wodociągu i ponownie urządzono młyn. Zarówno młyn, jak i kanał zostały w 1945 roku zdewastowane. Urządzenia (jaz, śluzy, stawidła) zniszczono w latach 50. i 60. XX w. W czasie przygotowań do obchodów kopernikowskich zasypano część kanału biegnącą przez miasto.
W ramach akcji harcerskiej Operacja 1001 Frombork odbudowano wieżę wodną i umieszczono na niej dostrzegalnię astronomiczną. Od 1997 roku wieża jest w rękach prywatnych i pełni rolę wieży widokowej. W pomieszczeniu na szczycie wieży można obejrzeć prezentację pokazującą działanie wieży wodnej. Z wieży rozciąga się przepiękny widok na Wzgórze Katedralne.
W czasie wznoszenia kościoła ewangelickiego, tuż za nim, od południa, na wzgórzu, przed kanonią pod patronatem Świętego Stanisława Kostki, stanął architektoniczny, zbudowany w kształcie wieży, neogotycki pomnik Mikołaja Kopernika. Zaprojektowany według pomysłu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV, wzniesiony pod nadzorem inspektora budowlanego Augusta Bertrama. Został zdewastowany w lutym 1945 roku, a w kolejnych latach rozebrany. Zdobiące niegdyś pomnik brązowe płaskorzeźby (popiersie Mikołaja Kopernika z konwalią i krąg zodiakalny) przekazano fromborskiemu oddziałowi Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. W roku 1972 rozebrano pozostałości cokołu, a krąg zodiakalny umieszczono na południowej elewacji wieży wodnej. Płytę z popiersiem Kopernika przekazano do Muzeum Mikołaja Kopernika, gdzie do dziś jest eksponowana.
Na pierwszym filarze nawy głównej po stronie północnej znajduje się epitafium Mikołaja Kopernika ufundowane przez kapitułę w 1735 roku. Wykonane zostało z czarnego marmuru w formie tablicy inskrypcyjnej w profilowanym obramieniu, jest częściowo złocone. W jego zwieńczeniu znajduje się malowany na blasze portret Kopernika otoczony laurowym wieńcem.
Inskrypcja w tłumaczeniu na język polski brzmi: "Mikołajowi Kopernikowi z Torunia, niegdyś kanonikowi warmińskiemu tego kościoła katedralnego, najwybitniejszemu astronomowi, którego imię i sława wypełniły cały świat, ten pomnik na pamiątkę braterskiej miłości i uznania wznieśli prałaci, kanonicy i cała kapituła warmińska."
Wcześniejsze epitafium Mikołaja Kopernika z katedry nie zachowało się. Prawdopodobnie umieszczone było w miejscu kaplicy Szembeka. Ufundował je biskup Marcin Kromer w 1580 roku.
W roku 1973 na miejscu barokowych ogrodów kanonika Żurawskiego utworzono miejsce na monumentalny pomnik Mikołaja Kopernika. Na granitowym cokole, otoczonym wokół specjalnie zaprojektowaną małą architekturą stanęło dzieło rzeźbiarza Mieczysława Weltera, zwycięzcy konkursu zorganizowanego na pomnik wielkiego astronoma w pięćsetną rocznicę jego urodzin. Artysta nadał Kopernikowi potężną sylwetkę. Twarz oddana jest realistycznie. Cechuje ją powaga i skupienie. Kwiat konwalii, trzymany w prawej ręce, nawiązuje do wcześniejszych przedstawień astronoma. Ciekawostką jest, że zmniejszona replika tego pomnika stanęła również w jednym z największych parków stolicy Meksyku.
Na powtórny pochówek Mikołaja Kopernika w 2010 roku przygotowano nagrobek według projektu Adama Wagnera i Dariusza Bodziocha. Autorzy zaproponowali nagrobek z czarnego niczym kosmos kamienia z przedstawieniem Układu Słonecznego. Jedną z płyt posadzki zastąpiono szklaną płytą i podświetlono wnętrze grobu. Dzięki temu rozwiązaniu zwiedzający mogą obejrzeć trumnę, w której zostały złożone szczątki astronoma. Na płycie znajduje się inskrypcja: "Tu spoczywa Mikołaj Kopernik, astronom, twórca teorii heliocentrycznej, kanonik warmiński" oraz cytat z jego dzieła: "Chrystus jest sprawcą naszego zbawienia".
W 2015 roku rzeźbiarz Dawid Wawrzyniak odlał z brązu siedzącą postać Mikołaja Kopernika. Posąg umieszczono na ławeczce na fromborskim rynku. Można przy Astronomie przysiąść, zrobić wspólne zdjęcie, a wieczorem podziwiać kolorowe strumienie znajdującej się tu fontanny.
Pomnik ufundowany przez Warmińską Kapitułę Katedralną z okazji 500-lecia urodzin Mikołaja Kopernika to odlane z brązu popiersie astronoma przedstawionego z astrolabium umieszczone na postumencie z piaskowca. Autorem jest Hubert Maciejczyk z Olsztyna.
POPIERSIE Z 1971 ROKU
Popiersie przy Zespole Szkół we Fromborku było wykonane podczas Operacji 1001 Frombork w 1971 roku przez harcerzy pod kierunkiem druhny drużynowej Genowefy Nowak, nauczycielki z Liceum Sztuk Plastycznych w Wiśniczu. Zostało odsłonięte 22 lipca 1971.
Budowę katolickiego ośrodka dla niepełnosprawnych zainicjowano w 1924 roku podczas kongresu w Królewcu. Do projektu przyłączył się niemiecki związek Caritas. O lokalizację ośrodka na swoim terenie starało się aż siedem warmińskich miast. Lekarze specjaliści ostatecznie zaopiniowali Frombork, jako miejscowość o najlepszym mikroklimacie.
Projekt architektoniczny obiektu opracowała firma „Moritz i Betten” z Kolonii specjalizująca się w tego typu obiektach. Obiekt wybudowano w kształcie litery „C”, w technologii tradycyjnej. Posiada szkielet żelbetowy. Skrzydło boczne wschodnie ma cztery kondygnacje użytkowe, w tym trzy kondygnacje nadziemne oraz jedną kondygnację podziemną. Skrzydło boczne zachodnie posiada sześć kondygnacji użytkowych, w tym trzy kondygnacje nadziemne, poddasze użytkowe oraz dwie kondygnacje podziemne.
W okresie powojennym ziemie Prus Wschodnich włączono do Polski. Placówkę 17 grudnia 1946 roku przekazano ojcom salezjanom. W 1948 roku powstało tu Niższe Seminarium Duchowne. Od 1 września 1950 roku zmieniono nazwę instytucji na Niższe Seminarium Duchowne Diecezji Warmińskiej. W dniu 3 lipca 1952 budynek seminarium został zajęty przez milicję, UB i pracowników Wydziału do Spraw Wyznań. Tego dnia zlikwidowano niższe seminaria w całej Polsce. Podjęto decyzję o utworzeniu szpitala dla nerwowo i psychicznie chorych. Przeprowadzono wówczas remont budynku. W 1953 roku przyjęto pierwszych 30 pacjentów.
2. s. J. Bosko RM, ks. J. Wojtkowski, Katedra we Fromborku, Olsztyn 2010,
3. B, Jussis, E. Kurowski, Sanatorium we Fromborku. Historia szpitala cz. I, «Braniewiak»10-16 maja 2013
4. T. Piaskowski, H. Szkop, Zabytki Fromborka, Frombork 2003,
5.http://www.frombork.pl/strona-230-HONOROWI_OBYWATELE_FROMBORKA_POPIERSIE_MIKOLAJA_KOPERNIKA_PO_RENOWACJI.html,
6. E. Starek, G. Kotłowski, Łacińskie inskrypcje w kościołach Warmii. Katedra we Fromborku, Pelplin 2017,
7. W. Wojnowska, Opracowania "Oszklenie witrażowe okien", "Piece w nowym pałacu biskupim", 2019.